Vertrouwenspersoon: basisopleiding

#220687
Opleiding | HRM

Introductie

Sinds 2007 (KB 17/5/2007) bestaat er een wet die de werknemer beschermt tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. Deze wet bepaalt een preventieve aanpak, een procedure in geval van falen en een bescherming van de betrokkenen. De vertrouwenspersoon speelt hierin een sleutelpositie.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Na deze opleiding:

  • bent u op de hoogte van de procedures en wetten rond psychochosiaal welzijn op het werk.
  • bent u wettelijk in orde om de rol van vertrouwenspersoon op te nemen.
  • bent u in staat de dagdagelijkse problemen op een adequate en probleemoplossende manier aan te pakken.

Omschrijving

Het Koninklijk besluit van 10 april 2014 rond de preventie van psychosociale risico's op het werk leidt ertoe dat de vertrouwenspersoon een basisopleiding van 5 dagen moeten volgen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor wie is deze opleiding bestemd:

  • Preventieadviseurs
  • Medewerkers aangesteld als vertrouwenspersoon die nog geen vorming hebben
  • Vertrouwenspersonen die een grondige heropfrissing nodig hebben aangepast aan de huidige wetgeving
  • Medewerkers sociale dienst

Bijkomende info

U ontvangt uw attest na het volgen van de 5 opleidingsdagen.

Afwezig? U haalt die dag in bij een volgende opleiding.

Hou er rekening mee dat deze kan doorgaan op een andere locatie.

Methodologie

Aan de hand van reflectie-oefeningen, discussie-oefeningen, uitwisselen ervaringen, rollenspellen, uitwerken casus, etc. wordt de vertrouwenspersoon gestimuleerd en ondersteund om de nodige kennis en vaardigheden in de praktijk om te zetten. Deze opleiding wordt begeleid door preventieadviseurs psychosociale aspecten.

Programma

Hoofdstuk 1 en 2: welzijn en psychosociale risico's (2 halve dagen)

Tijdens deze module gaan we in op de vragen rond 'wat', 'wie' en 'hoe' in het kader van welzijn en, meer specifiek, psychosociale risico's op het werk. Deze modules gaan in op het kader waarbinnen de vertrouwenspersonen hun rol en functie dienen uit te voeren.

  • Welzijn
  • Partners in welzijn
  • Aanpak welzijn op het werk
  • Psychosociale risico's
  • Ongewenst grensoverschrijdend gedrag
  • Oorzaken van psychosociale risico's
  • Gevolgen van psychosociale risico's
    • Individu
    • Team
    • Organisatie
  • Procedures
    • Intern
  • Aanspreken andere betrokken partij, leidinggevende
  • Informele psychosociale interventie
  • Formele psychosociale interventie
    • Extern met o.a.
      • TWW
      • Rechtbank
      • Burgerrechtelijke aansprakelijkheid en strafrechtelijke verantwoordelijkheid
      • Bemiddeling volgens gerechtelijk wetboek
      • Actoren bij psychosociaal welzijn
      • Rol en statuut vertrouwenspersoon
      • Deontologie en beroepsgeheim

Hoofdstuk 3: Gesprekstechnieken (2 halve dagen)

In deze module staat de praktijk van gespreksvoering centraal. Er wordt hoofzakelijk ingezoomd op het onthaal en eerste gesprek met de verzoeker en de andere betrokken partij. Basishouding, luisteren, reguleren en omgaan met emoties worden toegelicht en ingeoefend.

  • Algemene regels van communicatie
    • Gesprekstechnieken
    • Voor het gesprek
    • Tijdens het gesprek
    • Na het gesprek
    • Omgaan met emoties
  • Advies geven
  • Herkaderen

Hoofdstuk 4: Beheersing probleemsituaties (6 halve dagen)

In dit hoofstuk ligt de focus op de informele psychosociale interventies. Hierbij wordt rekening gehouden met de interindividuele, de groeps- en de organisatorische dimensies van probleemsituaties.

  • Gesprek met een derde (bv. leidinggevende, personeelsdienst, ...)
  • Bemiddeling
  • Conflictbeheersing (o.a. model van Glasl)
  • Ondersteunende gesprekken bij stress en burn-out (o.a. model van Karasek)
  • Doorverwijzen
  • Team- en organisatiemodellen (o.a. SDRPI-model van Ron Fry)