Fit en energiek op uw werkplek


Een stressloze zithouding aan uw bureau
#210518
Webinar | Beweging en ergonomie

Introductie

Gezondheidsproblemen en stress behoren tot de top 5 oorzaken van een langdurig ziekteverzuim.

Mensen die een bureaujob uitoefenen zitten het grootste deel van de dag. Dit vormt een ideale voedingsbodem voor allerlei klachten van het bewegingsapparaat. Om stil en geconcentreerd op hun stoel te blijven zitten gebruiken de medewerkers voortdurend dezelfde spieren.

Omschrijving

De meest voorkomende klachten van mensen die een bureaujob doen zijn:

  • rugklachten
  • ademhalingsziekten
  • carpaletunnelsyndroom
  • tendinitis van de bovenste ledematen

 

Voorkomen is dus de boodschap, gezien de kosten voor absenteïsme hoog kunnen oplopen.

  • de directe kost (het gewaarborgd loon)
  • de indirecte kost (kan twee tot driemaal hoger) zijn dan de directe kost. (We denken hier aan het aanwerven van een vervangend personeelslid, het opleiden van deze persoon, productiviteitsverlies, ... Verhoogde werkdruk bij de directe collega's)

 

Het voordeel voor uw bedrijf:

  • Verminderen van ziekteverzuim
  • Medewerkers kunnen zich beter concentreren
  • Medewerkers zijn fitter en hebben meer energie

 

Het voordeel voor de medewerker:

  • Stress neemt af in het lichaam waardoor fysieke klachten en pijnen gereduceerd worden
  • Betere energie doorstroming in het lichaam, men voelt zich gelukkiger en gezonder
  • Energiepeil, vitaliteit en veerkracht verhogen
  • Slaapcomfort verhogen

Voor wie is deze opleiding bestemd?

De opleiding richt zich tot personen die een zittend beroep uitoefenen en die actief willen werken aan preventie van rugklachten.

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

ergonomie-stress-computerscher-1-1_2021-518.jpg
ergonomie-stress-computerscher-1-2_2021-518.jpg

Programma

In deze workshop worden vijf effectieve en eenvoudige Yogabewegingen (Lu Jong) aangeleerd die zich specifiek richten op de probleemzones bij zittend werk. Daarnaast wordt er een oogbeweging aangeleerd die de spanning wegneemt die veroorzaakt wordt door beeldschermwerk.

Op het einde van de training bent u in staat om alle oefeningen zelfstandig uit te voeren.

Het dagelijks uitvoeren van een deze bewegingen neemt slechts 12 min in beslag maar kan een groot verschil maken.